tirsdag den 18. februar 2014

De tidlige tegn på graviditet

Nu sagde jeg jo sidste gang, at det egentlig gik ret godt indtil videre, og det syntes jeg egentlig også på daværende tidspunkt - og så er det så, at jeg de sidste to dage har døjet med træthed og hovedpine! Men uagtet det, så synes jeg ikke, jeg har meget at klage over endnu. Når jeg søger på tidlige tegn på graviditet, finder jeg bl.a. på gravid.dk en liste, der omfatter træthed, så det nok ikke helt hen i vejret. Kan bare ikke huske det med hovedpinen fra sidste gang, jeg var gravid, men det fremgår af andre lister, bl.a. den på gravidsymptomer.dk. Det er egentlig utroligt, så mange lister og forslag man kan finde på nettet, når man søger på det med tidlige tegn - jeg er nok ikke den eneste, der har søgt på det, mens man venter på at nå så langt hen, at en test kan give lidt mere klarhed (selvom jeg jo allerede har en positivtest hjemme, kan man jo godt researche lidt!). Og det er faktisk pudsigt at læse de her lister igennem, for der er mange af symptomerne, jeg kan nikke genkendende til!

Listen fra gravid.dk lyder som følger:

Træthed
Øget tissetrang
Kvalme
Ømhed i bækkenet
Ømme bryster/ brystspændinger
Lede ved bestemte lugte og madvarer
Trang til bestemte madvarer
Mere følsom
Udflåd
Udebleven menstruation
Graviditetstest

Træthed (og hovedpine), udebleven mens og graviditetstest kan jeg som sagt allerede sætte kryds ved. Det samme gælder de fleste andre punkter på listen (tissetrangen og ømme bryster er faktisk ret træls...), selvom det med lugtesansen, som beskrevet i sidste indlæg, mest handler om, at jeg synes, det meste lugter lidt mærkeligt.
På den anden side har jeg ikke haft særlig meget kvalme overhovedet, men da jeg havde det ca 1-2 uger under min sidste graviditet, er jeg spændt på, om det bliver bedre eller værre denne gang. Jeg har heller ikke haft lyst til mærkelig mad endnu, selvom det også stadig kan nås. Det bliver heller ikke svært at toppe min craving fra min sidste graviditet, da det mest var rødkål, jeg cravede - hvilket jeg ikke synes er så mærkeligt? Jeg spiste det altid med kød til, ikke bare direkte fra glasset jo! ;)

Nå ja, men i hvert fald lader det til, at man godt kan få trælse graviditetssymptomer, selvom man er på LCHF - ikke at man skal tro, det er en vidunderkur på graviditetsproblemer, men man kan jo altid håbe lidt. En af de ting, jeg er særlig spændt på denne gang er, om jeg får lige så store problemer med bækkensmerter, som jeg gjorde sidste gang - der fik jeg akupunktur på sygehuset for at afhjælpe nogle af smerterne, da jeg havde ret svært ved at gå i det sidste trimester, fordi det gjorde ret nas. Det er ikke sikkert, at kosten på nogen måde kan hjælpe, men jeg ved da, at jeg har fået mindre problemer med ledsmerter (bl.a. i knæene) efter at jeg har droppet sukker for 2-3 år siden - så jeg håber! :D


Ingen kommentarer:

Send en kommentar