torsdag den 20. februar 2014

Mængden af kulhydrater

Jeg har de sidste par dage lidt under kvalme, særligt ved lugten af mad. Og selvom jeg aldrig har haft svært ved at spise fed mad (da jeg var lille var jeg den, der blev sur, hver gang jeg kun måtte få én spsk levertran hjemme hos min mormor!), kan jeg godt mærke, at det lige for tiden ikke er fedt, jeg har mest lyst til. Lugten af mad kan også give mig lidt kvalme, som da jeg fx skulle gøre en steg klar til min stegeso her i formiddags. Til gengæld fik duften af pølsehorn i centeret mine tænder til at løbe i vand, og jeg kan vitterligt ikke huske, hvornår jeg sidst har sat tænderne i den slags! Jeg valgte at springe over, da jeg udmærket ved, hvad den slags mad gør ved mig, men det kan godt være svært at vælge at skulle gå sulten. Ikke at jeg har en tendens til at gå sulten rundt længe, heller ikke nu, hvor jeg er gravid - jeg synes bare det er bedre at vente, til jeg kan få noget ordentligt mad, som den spinatsalat med chorizo og oliven, jeg fik lavet, da jeg kom hjem. 
Mit trick for tiden - hvis man kan kalde det det - er at spise fedtet sammen med en masse grøntsager så vidt muligt, som fx i en salat eller en sammenkogt ret. I mit tilfælde gør det det lettere at få mere fedt ned, i stedet for at jeg skal til at vælge noget mere kulhydratholdigt. Jeg har nemlig mærket, hvordan jeg får det på for mange kulhydrater. Jeg blev super hurtigt sulten, gnaven og ikke særlig godt tilpas :( Så det var ikke en god løsning for mig! Jeg har dog tilført lidt flere kulhydrater i form af lidt frugt og et par rodfrugter et par gange om ugen, fordi jeg har haft lyst til det og har læst et par steder, at det ikke er en god ide at komme for langt ned mht kulhydrater, når man er gravid, fordi man er bange for ketose.
Lige på det her punkt med kulhydrater er jeg godt nok i tvivl, da jeg synes, det er svært at finde beviser for det ene eller det andet synspunkt, som jeg kan finde på nettet. De fleste vil nok være enige i, at det er en god ide ikke at gå i ketose, når man er usikker på, hvad det kan betyde for fosteret, og det er også den holdning, jeg føler mig bedst tilpas med. Når det så er sagt, så tror jeg mest af alt, at jeg vil prøve at mærke efter, hvad der føles godt på min krop, og hvad der ikke gør, for jeg stoler ret meget på, at den godt kan finde ud af at sende mig signaler, når der er noget galt. Under alle omstændigheder er jeg temmelig overbevist om, at den tilgang, jeg har valgt, kun kan være sundere end en, hvor man jævnligt spiser junkfood, slik og sodavand! Og så jeg egentlig ret godt tilfreds :) 
Summasumarum har jeg stadig mest fokus på fedt - det skjules bare i grøntsager! Jeg kan forestille mig, at de, der kan tåle mælkeprodukter, har det lidt lettere, idet de kan vælge et lidt syrligt, fedt mælkeprodukt som alternativ, mens jeg for det meste, ud over kød og fisk, kun kan vælge imellem forskellige olier, mayonnaise (lidt nødder af og til) og kokosprodukter - og selvom jeg aldrig troede, at det skulle ske, er jeg faktisk blevet lidt træt af kokos lige her og nu... Jeg håber virkelig snart, det holder op! 
Hvis du har en ide til en fed ret uden mælkeprodukter, der ikke smager så fedt, tager jeg gerne imod forslag :) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar