tirsdag den 25. februar 2014

Vandrejournal og mål for min graviditet

Grundet vinterferien her på Fyn i uge otte har jeg ikke kunnet få fat i min nye læge før denne uge. Hun lyder meget flink og gav mig en tid til at få optaget en vandrejournal på fredag! Det er helt mærkeligt, så konkret tanken om at jeg er gravid blev det øjeblik, hun spurgte, hvor langt henne, jeg var. Hun mente det måtte være otte-ni uger, men jeg er ret sikker på, jeg kun er mellem syv og otte uger henne ;)
Jeg prøvede for sjov at se, hvad der sådan sker i uge syv af ens graviditet, og fandt ud af, at der allerede sker ret meget, og at barnet allerede snart har udviklet begyndelsen til hele sanseapparatet. Den lille er nu ca på størrelse med et blåbær... Og alligevel kan jeg mærke på mit tøj (og se i spejlet!), at jeg er begyndt at få mave på. Stadig kun en lille smule, jeg kan stadig passe langt det meste af mit tøj, men det er stadig kommet bag på mig, hvor hurtigt, det er gået. Godt nok har jeg fået at vide, at det går hurtigere anden gang, men stadigvæk....
I går fandt jeg faktisk også min vandrejournal fra min første graviditet, da jeg ryddede op i nogle papirer. Her kan jeg se, at de vurderede mit første besøg til at være 7+1, men det har i virkeligheden nærmere været uge 5-6 i forhold til justeringen af terminsdatoen senere hen. Jeg kan også se, at jeg i løbet af den første halvanden måned har taget ca 2 kg på, og at jeg samlet set har taget lidt over 12 kg på i løbet af den graviditet - jeg blev ikke vejet ved sidste besøg, så derfor ved jeg ikke præcis, hvor meget over 12 kg, jeg gik. 
Det dejlige ved at finde den gamle vandrejournal er, at jeg nu har nogle konkrete data at gå ud fra, når jeg skal prøve at sammenligne min LCHF-graviditet med min første graviditet. For selvom to graviditeter nok aldrig er helt ens, er det stadig en stor hjælp for mig at have noget konkret at sammenligne med, i stedet for at skulle prøve at huske noget, der ligger snart 5 år tilbage!
Mit mål med min graviditet denne gang er bl.a., at jeg gerne vil nøjes med max 10 kg ekstra, da jeg er en smule overvægtig (målt i BMI, min fedtprocent ligger lige inden for norrmalværdierne), og da jeg gerne skulle holde igen med de søde sager, som jeg af og til kom til at gå amok i under min første graviditet (hvem sagde Magnumis og Ben & Jerry's?! :P). Det er ikke, fordi jeg på nogen måde regner med at være på 'kur', mens jeg er gravid (selvom nogle måske har den opfattelse, at LCHF er en kur, er det en helt naturlig livsstil for mig!), men jeg synes altid man bør overveje, hvad man putter i sin mund, om man er gravid eller ej. At der er et andet liv, der er afhængig af det, jeg spiser, gør bare motivationen så meget større i mine øjne! 
Et andet mål er, at jeg gerne vil røre mig mindst lige så meget, som jeg gjorde sidste gang, hvor jeg bl.a. var på et super lækkert graviditetsyogahold, og jeg dansede mavedans, så meget som mit ømme bækken tillod mig. Denne gang er mavedans skiftet ud med salsa, bachata, forro og andre latinamerikanske danse, jeg håber at få noget coretræning ind under huden, og jeg vil lede efter online guides til gravidyoga, hvis jeg ikke får tid/mulighed for at gå på et hold denne gang! Derudover er jeg super glad for der smukke vejr de sidste to dage, da det har givet mig mulighed for og lyst til at gå nogle længere ture i det dejlige solskin. :) 
Der kommer måske nogle flere mål op her snart, måske også en mere organiseret liste, men synes de her to mål er fine at have i starten i hvert fald. Det sidste er måske lidt ambitiøst lige nu, hvor jeg stadig kæmper imod træthed, men jeg gør, hvad jeg kan!
Og nej, hvor er jeg egentlig spændt på, at skulle til lægen på fredag... :D Der kommer mere herfra efter den tur, er jeg sikker på! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar