torsdag den 6. februar 2014

Lejlighedvis vegetarisk på LCHF

Nu har jeg jo tidligere nævnt, at jeg går ind for, at man skifter noget af alt det kød, man spiser, ud med nogle alternative retter med flere grøntsager - både for miljøet, egen sundhed, dyrenes velfærd, etc. Måske især når man har børn, kommer man let til at tænke på, hvad det er for en verden, man efterlader til de næste generationer, og hvilke vaner, man nedarver til sine børn og senere børnebørn. Bæredygtighed er for mig mere end at skære ned på forbruget af fossile brændstoffer og CO2-udslippet, undlade at forurene verdenshavene og den slags. Bæredygtighed for mig betyder, at man opnår et mere ligevægtigt forhold til jordens ressourcer, både når det kommer til mineraler, olie, planter og dyr. Og i den forbindelse er det svært at komme uden om, at det at spise dyr i så store mængder, som den vestlige verden gør i dag, er med til at belaste denne ligevægt utrolig meget (op mod 1/3 af den menneskeskabte udledning af drivhusgasser kommer fra landbruget ifølge en rapport fra Greenpeace). Derfor vil jeg gerne vise min datter (og min kommende søn/datter), at man godt kan spise aftensmad uden kød!
Men når man står der og tænker "hvad kan jeg SÅ lave til aften?", så frygt ej! For her kommer to gode alternativer til hakket kød, som kan bruges som erstatning i en del retter med hakkekød. Om det bliver vegansk eller vegetarisk afhænger helt af, hvilken type fedtstof, du bruger.

"Grøntsagskød" 1

Til 2 voksne og 2 børn

1 Aubergine
200 g champignon
1 løg
2-3 fed hvidløg
2-3 spsk fedtstof (minimum, champignoner suger meget!)
½-1 spsk tamari
Salt, peber

Aubergine, champignon, løg og hvidløg hakkes fint i en minihakker eller foodprocessor og steges i fedtstoffet, til det får en blød og jævn konsistens. Smages til med salt, peber og tamari.


"Grøntsagskød 2"

Til 2 voksne og 2 børn

100 g valnødder (sat i blød 10-12 timer)
250 g champignon
1 løg
2-3 fed hvidløg
2-3 spsk fedtstof (minimum, champignoner suger meget!)
½-1 spsk tamari
Salt, peber

De udblødte valnødder, champignoner, løg og hvidløg hakkes fint i en minihakker eller foodprocessor og steges i fedtstoffet, til det får en jævn konsistens. Smages til med salt, peber og tamari.
Det er meget vigtigt, at valnødderne sættes i blød, som der står, da det fjerner alt den bitterhed, som man ellers normalt kan forbinde med valnødder.

Jeg har mest brugt disse to opskrifter sammen med tomatsovs til at lave vegetariske LCHF-tacos (jeg blander 1 dåse hakkede tomater og 2 finthakkede soltørrede tomater ned til resten og lader det simre 30 min, smager til med taco-krydderier), og min mand har flere gange været nødt til at spørge, om det nu er kød eller ej. Ronja smovser det i sig og synes også, det er sjovt at hjælpe til med at skære grøntsagerne ud i passende størrelse til, at de kan komme i min minihakker. Vi har også lavet squashspaghetti bolognese med "grøntsagskød" i sovsen, og jeg kunne forestille mig den smager godt i lasagne, musaka og lignende retter. Hos os er disse to alternativer til kød i hvert fald klart lige så gode, som hvis vi lavede det med hakkekød!
Opskrift 2 er helt sikkert den med mest fedtstof i, men man kan sagtens øge mængden af fedtstof ved at røre ekstra smør/olie i sovsen, eller vælge tilbehør med en højere fedtprocent - jeg plejer at kombinere begge dele!
Så næste gang du står og tænker på, om man kan finde et alternativ til kød, så prøv en af de to opskrifter her :) Jeg tror ikke, du vil fortryde det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar